tisdag 9 augusti 2016




                                                         Det är vackert
                    även i regn, rusk, stormbyar och kyla
om man gillar det faktum att naturen tar ut sin rätt oavsett hur man försöker dölja dess spår....
Det ser lite dekadent ut - snett, vint och rufsigt. Några gula björkblad nuddar marken och grannens halvätna körsbär studsar mot gångarna. Ollaskrika (nötväcka) och kraa-kraa tävlar nämligen om vem som lyckas att sno flest och spottar ut dem halvätna.
En ny kines har fått fristad hos mig. Denna gång en hög perenn: väddpatrinia på svenska.Vackert namn på en heltjusig perenn ört.
En svävare kan man kalla den för. Redan nu når den till och med högre än jätteverbenan. Nästa år hoppas jag få de två att "samarbeta": gult överst, som en sol på blå himmel-jätteverbenan.
                                                                     Livfull, hotfull himmel

 Gillar att kombinera, men känner mig som nybörjare trots många års försök. Envist nog så vill jag hitta mina egna kombon och slår arrogant dövörat till så många professionella som kan så mycket bättre. Men det är väl ingen konst att ta efter - eller? Just här samsas väddpatrinia, vit axveronika och jungfruhirs. Intentionen är att skapa ängs-eller präriekänsla.
Ytterligare en svävare. En örtklematis som doftar. Blir inte så hög - max 90-100cm. Kallar den för örtklematis eftersom överdelen försvinner över vintern - precis som hos alla örtartade växter. De vackra frörufsen är vackra och tillför luftighet och extra textur i rabatten.
                                                     Ha det toppen! Tack för din tid här!

8 kommentarer:

  1. Det var en vacker växt, väddpatrinia har jag aldrig hört talas om tänk vad man får lära sig via bloggvärlden :) Ser ut att vara en skön kombo du fått till:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Toppenfin kombo med präriekänsla!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Under morgonsvängen idag i en nyduschad (!) trädgård - 1mm - gick jag just och funderade över det där med kombinationer och "rätt" och "fel". När jag någon gång får till en lyckad kombo är det snarare tur än tanke. Och det är alltid när jag lyssnat på HELA omgivningen till en rabatt som det känns riktigt bra, inte när jag försökt kombinera växters färg och form närsynt i en rabatt. Inser att det är annorlunda i en liten trädgård med tydliga rum med olika karaktär, där krävs ett annat tänk än här där jätteträd, bergknallar, öppna grässtäpper och halvrisiga blåbärspartier dominerar. Måste fundera vidare på detta...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Läcker präriekänsla! Du har fått till det så bra och kinesen passar väl in i gänget.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Riktigt fina kombinationer!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Pch präriekänslan klarade du galant trots att du är nybörjare!!
    Jag tycker dock det ser ut som proffshanverk :D

    Hoppas ni fått bättre väder nu för jag tror skräpvädret hittat hit. Utan det livgivande regnet tyvärr!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vacker kombination och härlig känsla. Hoppas nu att det även fortsättningsvis blir som du tänkt.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Väddpatrinian är nu antecknad på min 'ängslista'. Jag har en son som älskar ju murrigare väder det är. Igår påpekade han att 'det är synd det är så svårt att hitta illgula regnjackor till män, men du skulle ju kunna ha en, alla blir ju glada när man ser en sån'! ( var kommer dessa konstiga gener ifrån?)
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera